HUOM! Wilmaan kirjaudutaan "Kirjaudu lappee.fi tai edu.lappeenranta.fi -painikkeella". EI käyttäjänimellä ja salasanalla! Oppilaan kirjautumisohjeet aukeavat linkistä: Oppilaan ohjeet
Julkaisut

Työpaja-VESO Imatran yhteislukiolla

Julkaistu 20.2.2024 Muokattu 3.5.2024
Opettajat VESO-päivässä

Maanantaina 19.2.2024 kokoonnuimme Imatran yhteislukiolle työpajapainotteiseen VESO-päivään - luonnollisesti tekoälyn äärelle. Islacat Edun Jukka Lehtoranta tuli pitämään alkuluennon, jonka jälkeen jakauduttiin kolmeen teemaryhmään. Jukka veti yhtä ryhmää kehotekirjastoista sekä erilaisista opettajan työtä helpottavista tekoälypalveluista.  Miikan työpajassa käytiin läpi tekoälyoppaan (aukeaa uuteen ikkunaan) vinkit tehtävänantoihin niin, ettei tekoäly voi niitä ratkaista ja tämän jälkeen testailtiin vinkkejä käytännössä omien tehtävien kanssa. Imatralla opettajille on käytössään Copilot, jota kokeiltiin käytännössä Heikin pajassa. Copilot-puolella käytiin myös erittäin vilkasta keskustelua tekoälyn mahdollisuuksista ja rajoitteista opetustyössä.

Yhteisessä osuudessa tutustuttiin esimerkkien kautta tekoälyn toimintaperiaatteeseen. QuickDraw-palvelu (aukeaa uuteen ikkunaan) havainnollistaa kuinka tekoälyn kouluttaminen tapahtuu: kun QuickDrawn koulutusdataa (aukeaa uuteen ikkunaan) tutkii on helppo havaita kuinka samat muodot ja rakenteet alkavat nopeasti toistua ihmisten piirroksissa ja tunnistaminen näiden pohjalta muuttuu tekoälylle helpommaksi. Tismalleen sama toimintaperiaate toimii tekoälyn koulutuksessa myös muualla: paljon dataa sisään ja datasta alkaa nousta esiin toistuvia kaavoja.

Toinen käytännön esimerkki oli Generation AI:n loistava opetettava kone (aukeaa uuteen ikkunaan), jonka avulla koulutetaan itse yksinkertainen kuvien luokittelija. Opettajat testasivat itse tekoälyn kouluttamista ja tutustuivat käytännön kautta vinoumien muodostumiseen sekä datan saniteetin tärkeyteen!

Työpajoissa käytiin läpi myös promptaamisen jaloa taitoa, pureuduttiin iteroinnin tärkeyteen ja ennen kaikkea kokeiltiin ja tehtiin itse.

Jaa sivu: