"Kuinka annan tehtäviä niin, ettei tekoäly voi niitä ratkaista?"
Julkaistu 23.1.2024Muokattu 3.5.2024
Tekoälyopassarjan toinen opas - ja ensimmäinen Eduksin päävastuulla tehty on nyt julkaistu! Opettajat kaipasivat apuja siihen, kuinka antaa tehtäviä lukiossa, niin ettei tekoäly voi tehdä niitä opiskelijoiden puolesta. Osa opettajista halusi estää tekoälyn käytön kokonaan, kun taas toiset pyrkivät etsimään sille pedagogisesti hyviä käyttökeinoja. Halusimme tukea molempia opettajaryhmiä - sekä sitä suurta massaa, joka sijoittuu johonkin näiden ääripäiden väliin. Loimme oppaan, jossa on 10 käytännön vinkkiä.
Vinkit ovat seuraavanlaiset:
Tehtävänanto, jossa lähdemateriaali on tekoälyn ulottumattomissa
Tehtävänä käydä keskustelu tekoälyn kanssa ja taltioida se
Opiskelijat vastaavat kysymyksiin “tekoälynä”
Opettaja antaa opiskelijoille tekoälyllä tuotetun tekstin, opiskelijat yrittävät takaisinmallintaa siihen johtaneen promptin
Tekoälytekstin analysointi ja kritisointi
“Jos pyydät tekoälyä kirjoittamaan artikkelin aiheesta X, mitä avainasioita vastauksesta puuttuu ja kuinka parantaisit sitä?”
Kuinka koulutusdatan vinoutumat ja puutteet näkyvät tekoälyn antamassa vastauksessa aiheesta X?
Tee tuotos päivän oppitunnista
Esittelystä valintojen selittämiseen
Tekstin kirjoittaminen docsissa ja kirjoitusjäljen seuraaminen - "isoveli valvoo"
Bonustehtävänä: Tehtävä täytyy suorittaa tekoälyä käyttäen
Tarkemmat kuvaukset löytyvät oppaasta, joka löytyy:
Zine-alustalta (aukeaa uuteen ikkunaan) millä tahansa laitteella luettavassa muodossa.