Aurinkoista kesää kaikille!
Julkaisut

"Kuinka annan tehtäviä niin, ettei tekoäly voi niitä ratkaista?"

Julkaistu 23.1.2024 Muokattu 3.5.2024
Oppaan kansilehti.

Tekoälyopassarjan toinen opas - ja ensimmäinen Eduksin päävastuulla tehty on nyt julkaistu! Opettajat kaipasivat apuja siihen, kuinka antaa tehtäviä lukiossa, niin ettei tekoäly voi tehdä niitä opiskelijoiden puolesta. Osa opettajista halusi estää tekoälyn käytön kokonaan, kun taas toiset pyrkivät etsimään sille pedagogisesti hyviä käyttökeinoja. Halusimme tukea molempia opettajaryhmiä - sekä sitä suurta massaa, joka sijoittuu johonkin näiden ääripäiden väliin. Loimme oppaan, jossa on 10 käytännön vinkkiä.

Vinkit ovat seuraavanlaiset:

  1. Tehtävänanto, jossa lähdemateriaali on tekoälyn ulottumattomissa
  2. Tehtävänä käydä keskustelu tekoälyn kanssa ja taltioida se
  3. Opiskelijat vastaavat kysymyksiin “tekoälynä”
  4. Opettaja antaa opiskelijoille tekoälyllä tuotetun tekstin, opiskelijat yrittävät
    takaisinmallintaa siihen johtaneen promptin
  5. Tekoälytekstin analysointi ja kritisointi
  6. “Jos pyydät tekoälyä kirjoittamaan artikkelin aiheesta X, mitä avainasioita
    vastauksesta puuttuu ja kuinka parantaisit sitä?”
  7. Kuinka koulutusdatan vinoutumat ja puutteet näkyvät tekoälyn antamassa
    vastauksessa aiheesta X?
  8. Tee tuotos päivän oppitunnista
  9. Esittelystä valintojen selittämiseen
  10. Tekstin kirjoittaminen docsissa ja kirjoitusjäljen seuraaminen - "isoveli valvoo"

Bonustehtävänä: Tehtävä täytyy suorittaa tekoälyä käyttäen

Tarkemmat kuvaukset löytyvät oppaasta, joka löytyy:

  • Zine-alustalta (aukeaa uuteen ikkunaan) millä tahansa laitteella luettavassa muodossa. 
  • AOE.fi-palvelusta (aukeaa uuteen ikkunaan) ladattavassa muodossa.

Miika esitteli opasta myös #JaaJotain-webinaarissa - tallenne löytyy täältä (aukeaa uuteen ikkunaan).

Jaa sivu: