HUOM! Wilmaan kirjaudutaan "Kirjaudu lappee.fi tai edu.lappeenranta.fi -painikkeella". EI käyttäjänimellä ja salasanalla! Oppilaan kirjautumisohjeet aukeavat linkistä: Oppilaan ohjeet
Julkaisut

Tekoäly-VESO tiimimestarimenetelmin Taavetin lukiolla

Julkaistu 4.4.2024 Muokattu 3.5.2024
Taavetin VESO täyttyy pikkuhiljaa

Imatran VESO:n (aukeaa uuteen ikkunaan) jälkeen vuorossa 2.4.2024 oli Taavetin lukio ja koska siellä ollaan suuntautumassa Tiimimestari-malliin päätimme mekin ottaa työpajoihin tiimioppivan otteen. Tuolit siis piiriin ja luento-osuuksia täydennettiin mm. akvaariokeskusteluilla ja työskentelyllä tiimeissä. Vaikka aihe oli sama kuin Imatralla, niin pääsimme toimintatapavalinnalla aivan erilaisiin keskusteluihin ja VESO:sta tuli varmasti juuri Taavetin lukion näköinen!Teknisessä puolessa Taavetissa oltiin hieman erilaisessa tilanteessa - siinä missä Imatra ja Lappeenranta ovat päätyneet Copilotin käyttöön ei Taavetissa olla tehty valintaa, joten kävimme yhdessä läpi eri vaihtoehtoja ja niiden hyviä sekä huonoja puolia. Tämän hetken tilanteessa Copilot on ainut merkittävä tekoälypalvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden yksityiseen promptaukseen - muut palvelut (Gemini, ChatGPT, Perplexity jne.) käyttävät tekoälyn kanssa käytyjä keskusteluja tekoälyn kouluttamiseen, kun taas Copilotin maksullinen versio tuhoaa keskustelut niiden päätyttyä.

VESO:ssa käsittelimme myös tekoälyn mahdollisuuksia ihmisen huijaamiseen - pystytkö sinä esim. sanomaan mikä seuraavista kuvista tekoälyn luoma?
Kuvia koirista

Kaikki muut kuvat ovat tekoälyn luomia, paitsi oikean ylänurkan palloa ilmasta tavoittelevat koira. Ainakaan Taavetissa ainutta kameralla tuotettua kuvaa ei löydetty - joskin monet tekoälykuvat tunnistettiin aivan oikein tekoälyn luomiksi. Kovin helppoa ei enää kuitenkaan tunnistaminen ole ja tätä voidaan hyödyntää monella tapaa niin hyvässä kuin pahassakin.

Mainitsin aiemmin akvaariokeskustelun - tässä mallissa tuolit muodostava kaksi sisäkkäistä piiriä: sisällä pieni piiri ja ulkona isompi. Sisemmässä piirissä istuvat ihmiset ovat akvaariossa ja voivat keskustella normaalisi, ulommalla kehällä istuvat tarkkailijat, jotka eivät osallistu keskusteluun. Akvaariossa on myös yksi tyhjä tuoli, jos joku haluaa hypätä ulkokehältä mukaan. Taavetissa akvaariokeskustelussa 4+1 henkeä pohti kysymystä: “Tekoäly tuli - mitä nyt tarttis tehdä?”. Opettajat miettivät millaisia taitoja tulisi itse harjoitella, entä opettaa opiskelijoille ja mitä uhkia sekä mahdollisuuksia tekoäly toi tullessaan. Keskustelu sukelsi suoraan syvään päähän ja herätteli varmasti myös ulkokehän tarkkailijoita pohtimaan omaa suhdetta tekoälyyn opetuksessa.

PS. otsikon kuva näyttää kovin tyhjältä, mutta näköjään oli niin kiirettä, ettei tapahtumasta tullut napattua kuin tuo yksi ainut kuva ennen sen alkua.

Jaa sivu: