Windows 11 -päivityksessä odotettavissa ongelmia. Seuraa tilanteen edistymistä tilannehuoneesta...
Julkaisut

Tekoälyn käyttöönotto tietosuojatusti oppilaitoksessa

Julkaistu 7.2.2025 Muokattu 7.2.2025
Iloisia ihmisiä ringissä tekoälyn ympärillä.

Johdanto

Tekoälyn käyttöönotto opetuksessa vaatii huolellista suunnittelua. Tämä ohjeistus tukee oppilaitoksia tai opetuksen järjestäjää tekoälyn vastuullisessa ja harkitussa käyttöönotossa. Ohjeessa painotetaan tekoälyn ohjausryhmän perustamisen merkitystä, jotta käyttö on turvallista, eettistä ja opetuksen järjestäjän ohjeiden mukaista. Ennen laajamittaista käyttöönottoa tekoälyä suositellaan kokeiltavaksi pienessä pilottiryhmässä.

 

Vaihe 1: Valmistaudu (ohjausryhmä vastaa)

 

1. perusta tekoälyohjausryhmä

  • Esimerkkiohjausryhmä: 
    • Apulaisrehtori.
    • Kaksi varhaista omaksujaa tekoälyn käytössä.
    • Kaksi varovaisesti tekoälyyn suhtautuvaa.
    • Tietosuojaosaaja (esim. kunnan tietosuojavastaava).
  • Ohjausryhmän tehtävät:
    • Tekoälyn käyttöönoton ja käytön koordinointi.
    • Tavoitteiden asettaminen ja niiden seuranta. 
    • Riskien tunnistaminen ja niihin reagointi digiturva-ammattilaisten kanssa.
    • Eettisten kysymysten pohdinta.
    • Henkilöstön kouluttamisen koordinointi.
    • Tekoälyn käyttöön liittyvän ohjeistuksen sekä viestinnän koordinointi.

2. Luo tekoälyn käyttösäännöt ja -ohjeet henkilökunnalle sekä opiskelijoille

  • Sopikaa, kuinka tekoälyä saa ja ei saa käyttää oppilaitoksessa.
  • Keskustelkaa, miten tekoäly voi auttaa opettajia ja opiskelijoita.
  • Luokaa yhdessä säännöt ja ohjeet, jossa huomioidaan eettiset ja akateemiset reunaehdot sekä lainsäädäntö.
  • Varmista, että ohjeet ovat linjassa kunnan mahdollisen tekoälyn hallintamallin kanssa.

  • Esimerkki: Tekoäly voi tukea eriyttämistä ja tarjota lisämateriaalia, mutta opiskelijoiden arviointia se ei saa tehdä itsenäisesti.
  • Pohdittavaksi: Voiko opiskelija käyttää tekoälyä apuna vastauksen kirjoittamisessa? Kuinka tekoälyn käyttö merkitään lähteisiin?

3. Tunnista riskit ja varmista digiturva 

  • Selvitä miten tekoäly käsittelee henkilötietoja.
  • Varmista, että käytetyt tekoälytyökalut noudattavat tekoälyasetusta (AI Act aukeaa uuteen ikkunaan) ja EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR aukeaa uuteen ikkunaan).
  • Luo selkeät ohjeet opiskelijoille ja opettajille tekoälyn digiturvalliseen käyttöön.
  • Yhteistyö teknisen tuen kanssa: Ennen tekoälyn käyttöönottoa tulee varmistaa, että tietoturva-asetukset järjestelmätasolla ovat kunnossa. Opettajien pedagoginen näkemys tulee huomioida asetuksia säädettäessä.
  • Yleisiä tunnistettuja riskejä tekoälyn oppilaistoskäytössä (aukeaa uuteen ikkunaan)
  • Toiminta: Kartoita tarjolla olevia tekoälypaveluita ja osoitetaan niistä riittävän turvalliseksi todetut käyttäjille.
  • Toiminta: Palvelun käyttöönotto vaatii tietosuojan vaikutustenarvioinnin (DPIA) ja tietojenkäsittelysopimuksen (DPA) palvelun tarjoajan kanssa.

4. Tiedota avoimesti

  • Kerro tekoälyn käyttöönotosta oppilaitoksessa avoimesti.
  • Tiedota selkeästi kuinka kohderyhmän henkilötietoja käsitellään.
  • Tietojenkäsittelyn tulee olla läpinäkyvää.

  • Muista: Tee ymmärrettävä tietosuojaseloste. josta rekisteröity saa tietää kuinka hänen tietojaan kerätään, käsitellään ja jaetaan.
  • Vinkki: Tietosuojaseloste on vain minimivaatimus - asia tulee tiedottaa kaikille asianosaisille selkokielisesti (oppilaat, huoltajat…). Viestinnässä kannattaa hyödyntää monikanavaisuutta: tunneilla ja vanhempainilloissa keskustelu, Wilma-viestit, tiedotteet kotisivuilla jne.

 

 

Vaihe 2: ota käyttöön (ohjausryhmä+pilottiryhmä)

 

5. pilotoi - Aloita pienimuotoisesti ja testaa 

  • Perusta pilottiryhmä.
  • Pilotoinnilla riskit kohdistuvat rajattuun joukkoon koko organisaation sijasta.
  • Valitse esim. yksi oppiaineryhmä tai asiasta kiinnostuneiden opettajien porukka, joka testaa tekoälyä omassa työssään.
  • Pyydä palautetta sekä opiskelijoilta että opettajilta.
  • Seuraa, miten tekoäly vaikuttaa oppimiseen ja opetukseen.
  • Pilottiryhmän tarkoituksena on:
    • Testata uutta työkalua rajoitetulla riskillä.
    • Tuottaa konkreettista näyttöä työkalun toimivuudesta.
    • Hioa siihen liittyviä toimintatapoja (säännöt & ohjeistukset).
    • Madaltaa muiden opettajien kynnystä tekoälyn hyödyntämiseen.
  • Esimerkki: Testataan tekoälyavusteista kielten oppimista ja verrataan sen hyötyjä muihin opetusmenetelmiin.
  • Vinkki: Pilottiryhmä koostuu usein varhaisista omaksujista, joista osa voi toimia myös ohjausryhmässä.

6. Kouluta koko henkilöstö ja opiskelijat

  • Tarjoa koulutusta tekoälyn vastuullisesta ja tehokkaasta käytöstä.
  • Järjestä opettajille työpajoja ja kokeilutilaisuuksia osaamisen jakamiseksi.
  • Ohjeista opiskelijoita siitä, miten tekoälyä voi käyttää opiskelun tukena: tekoälyn tulee olla oppimisen työkalu - se ei saa korvata oppimista.
  •  Esimerkki: Opettajat voivat kokeilla tekoälyavusteista materiaalien luontia ja arvioida sen hyödyllisyyttä pienissä ryhmissä.

 

 

Vaihe 3: laajenna käyttö koko henkilöstölle (ohjausryhmä ohjaa, henkilöstö käyttää)

 

7. Hyödynnä tekoälyä rutiininomaisissa tehtävissä

  • Hyödyntää tekoälyä tukemassa rutiinitehtäviä, kuten aikataulutusta, suunnittelua, viestintää tai uuden tiedon omaksumista.
  • Vinkkejä tekoälyn hyödyntämiseen: 
  • Varmista, että tekoäly ei tee päätöksiä, vaan tukee henkilöstön työtä.
  • Esimerkki: Tekoäly voi auttaa oppilaitoksen viestinnässä, oikolukemalla tai kirjoittamalla viestejä ja tiedotteita sekä vastaamalla yleisimpiin kysymyksiin.

 

8. Tue eettistä ja kriittistä ajattelua

  • Opeta opiskelijoille, miten tekoäly toimii ja milloin sen tuottamaa tietoon voi luottaa.
  • Korosta, että tekoäly ei ole aina oikeassa ja sen vastauksia tulee arvioida kriittisesti.
  • Keskustele käyttäjien kanssa eettisistä kysymyksistä, kuten tekijänoikeuksista ja tietosuojasta.
  • Esimerkki: Opiskelijat arvioivat tekoälyn kirjoittamaa artikkelia ja vertaavat sitä luotettaviin lähteisiin.

9. Seuraa ja arvioi tekoälyn vaikutuksia 

  • Kerää palautetta opettajilta, opiskelijoilta ja muulta henkilöstöltä.
  • Arvioi tai mittaa vaikuttaako tekoäly oppimistuloksiin ja/tai hyvinvointiin.
  • Päivitä käytäntöjä ja ohjeita tarpeen mukaan.
  • Esimerkki: Oppilaitos seuraa, auttaako tekoäly vähentämään opettajien hallinnollista työtaakkaa.

10. Jaa kokemuksia

  • Julkaise onnistuneita käyttökokemuksia oppilaitoksen sisällä ja sen ulkopuolella.
  • Järjestä työpajoja ja keskusteluja, joissa käyttäjät voivat jakaa oppejaan - hyvät käytänteet eivät saa jumittua vain yhden opettajan käyttöön!
  • Pysy ajan tasalla tekoälyn kehityksestä ja päivitä käytäntöjä säännöllisesti.
  • Esimerkki: Opettajat jakavat tiimiajalla parhaita käytäntöjä tekoälyn hyödyntämisestä eri oppiaineissa.
  • Muista: Tekoäly on työkalu – ei korvaaja opettajan tai opiskelijan omalle ajattelulle!
Jaa sivu: