Lappeenrannan lukioiden digitaalisen ekosysteemin kehittämisessä on lähdettu liikkeelle palvelumuotoilusta. Sen avulla on kartoitettu opiskelijoiden, opettajien ja rehtoreiden toiveita koskien opiskelun digitaalista ulottuvuutta. Haastattelut toteutettiin lukuvuoden 2022-23 alkupuolella. Haastattelujen tavoitteena on ollut digitaalisissa ympäristöissä toimijoiden näkemysten saaminen paremmin esiin digistrategiaa kehitettäessä.
Opiskelijoiden haastattelujen tuloksena nousi esiin seuraavia asioita:
rehtorin toivottiin olevan paremmin opiskelijoiden tavoitettavissa
opiskelijat haluavat vaikuttaa enemmän opintojaksojen käytännön toteutukseen
eri oppiaineiden kuormitus on (tehtävämäärä/kurssi) vaihtelee ja se pitää ottaa huomioon jaksotuksissa
kiire ja ylioppilaskirjoituskeskeisyys ovat keskeisiä stressitekijöitä
Opettajat toivoivat lähitukea digiongelmiin. Tätä problematiikka on jo osin selätetty kouluilla toimivilla digareilla. Lue digiavustaja-hankkeesta lisää täältä.
Opettajat olivat myös huolissaan infran toimivuudesta - siihen toivottiin kehitysaskeleita. Lisäksi palvelumuotoilukeskustelut nostivat esiin toiveet räätälöidyistä koulutuksista. Analytiikan laajempaa hyödyntämistä toivottiin vahvasti.