OppiA Innovatiivisesti -hankkeessa pohditaan myös tekoälyn eettistä ulottuvuutta.
Julkaistu 11.8.2023 Muokattu 11.8.2023Teknologisen kehityksen ja tekoälyn yleistymisen myötä oppimiseen ja opetukseen avautuu uusia näkökulmia. OppiA Innovatiivisesti -hanke tarkastelee syvällisesti, kuinka tekoälyä voitaisiin käyttää opetuksen ja oppimisen työkaluna. Tällainen lähestymistapa voi avata ovia mm. yksilölliseen opetukseen ja oppimiskokemuksen laadun paranemiseen.
Uusien mahdollisuuksien rinnalla nousee esiin myös uusia haasteita. Teemaan liittyy erityisesti tekoälyn käytön mahdollinen yhteys opiskelijoiden huijaamiseen. Uhkaako tekoäly oppimisen laatua sekä reilun pelin periaatteita?
Hankkeessa etsitään ratkaisuja tähän opettajia askarruttavaan kysymykseen monesta eri näkökulmasta:
- Voisiko tekoälyä valjastaa huijaamisen ehkäisyyn? Pystyvätkö älykkäät järjestelmät valvomaan opiskelijoiden suorituksia reaaliaikaisesti ja havaitsemaan poikkeavuuksia, jotka saattaisivat viitata huijaukseen?
- Selvitämme hankkeessa myös opettajien toiminnan kehittämistä muuttuvassa ympäristössä:
- Esimerkiksi monipuolisten tehtävien, jotka edellyttävät syvällistä ymmärrystä ja luovaa ajattelua, voisi vähentää huijausmahdollisuuksia verrattuna suoraviivaisiin kysymyksiin.
- Vuorovaikutteisuuden lisääminen opetuksessa voisi myös tarjota ratkaisun avaimia. Opettajien aktiivinen kanssakäyminen opiskelijoiden kanssa (lue lähiopetus) voivat luoda tilanteita, joissa huijaaminen on hankalampaa.
- Vahvan eettisen toimintakulttuurin tietoinen vahvistaminen, joka korostaa rehellisyyttä ja oppimista, voisi myös merkittävästi vähentää huijausyrityksiä.
Tekoäly tarjoaa sekä mahdollisuuksia että haasteita, ja sen harkittu käyttö voi edistää vastuullista oppimista ja opetuksen laatua. Seuraa hankettamme. Kirjoitamme näistä aiheista lisää myöhemmin.