HUOM! Wilmaan kirjaudutaan "Kirjaudu lappee.fi tai edu.lappeenranta.fi -painikkeella". EI käyttäjänimellä ja salasanalla! Oppilaan kirjautumisohjeet aukeavat linkistä: Oppilaan ohjeet
Julkaisut

Hankelukioiden toiveet hankkeen tuloksista

Julkaistu 29.9.2023 Muokattu 29.9.2023
Futuristinen kuvaus ehkä neuroverkosta.

Kävimme keskustelut kaikkien hankelukioiden pedatiimien kanssa hankkeen toivotuista tuloksista, eli mitä hankkeessa tulee tapahtua, että heidän mielestään se on onnistunut. Käydessämme läpi tuloksia huomasimme mielenkiintoisen seikan, johon palaamme toivottujen tulosten jälkeen. Alta löydät mitä opettajat toivoivat hankkeen tarjoavan opiskelijoille:

  • Lukiossa valmistetaan opiskelijoita seuraavalle asteelle -> työkalut heille
  • “Miten opin tekoälyn käytön niin, että se edistää oppimistani?”
  • Konkreettiset esimerkit miten tekoäly voi auttaa opiskelijoita (esim. propaganda-julisteen ulkoasu historiaan)
  • Opas opiskelijoille
  • Opiskelijoille tekoälyn eettinen ja laillinen käyttö - valistuskampanja.
  • Työkalulistaus - "mitä voi käyttää, mitä ei?"

Ja seuraavassa listassa mitä opettajat toivoivat hankkeen tarjoavan koulun aikuisille:

  • Tekoälyn eettinen käyttö olisi luonteva osa lukiota
  • Opettajien osaaminen kestää ajan tasalla
  • Pelko tekoälyn käytöstä häviää
  • Älliä.fi-tyyppinen konkreettinen työkalu, jolla opitut asiat siirretään opetukseen.
  • “Oppilaat tekevät tehtävät tekoälyllä, eivätkä itse opi” -ajattelusta eroon: Asennemuutos: pelosta->positiiviseen
  • Tekoälyn toimintaperiaatteiden kirkastaminen opettajille -> tunnistustyökalujen problematiikka
  • Kuinka tekoäly voi helpottaa opettajan työtä / Opettajan työajan säästäminen / Mitkä opettajan rutiinit voidaan siirtää tekoälylle?
  • Konkreettisia malleja, joita voi viedä esim. omalle aineryhmälle kokeiluun.
  • AI-pohjainen oppimisympäristö, joka seuraa oppijan etenemistä = vääristä toimintatavoista pois oppiminen on vaikeampaa, kuin alunperin oikein oppiminen
  • Työjärjestys / YO-valvonnan aikataulutus
  • Opiskelijoille annettavien tehtävien muotoilu niin, ettei sitä voi tehdä ChatGPT:lla
  • Opas opettajille
  • “AI help desk” opettajille
  • Työkalulistaus - "mitä voi käyttää, mitä ei?"

Opettajien toiveita on jonkin verran yhdistelty ja eri lukioilla samaa asiaa toivotut kirjattu vain kerran. Tilanne tekoälyn suhteen on akuutti, kun aina opiskelijan parasta ajavat lukio-opettajat keskittyvät näin vahvasti siihen, miten asian saa itselleen haltuun vs. opiskelijan osaamisen kehittäminen. Konkreettisen käyttöavun tarve nousi korostetun paljon kaikissa lukioissa ja tähän lähdimmekin heti etsimään ratkaisuja ja tarjoamaan tukea - kerromme aineryhmäkohtaisista pajoista lisää ensi kuussa.

Keskustelut lukioiden kanssa viitoittivat tehokkaasti hankkeen alkutaipaleen ja näiden keskustelujen pohjalta pääsemme tehokkaasti tukemaan lukioita tekoälyn haltuun ottamisessa. Toivottavasti hankkeen aikana tekoäly tulee opettajille niin tutuksi, että päästään keskittymään painokkaasti myös siihen, miten se voi auttaa opiskelijoita!

Jaa sivu: