Kimpisen lukion pedatiimi kookontui pohtimaan mitä hankkeelta halutaan ja miten tavoitteisiin päästään.
Hankkeen toteutuksessa halusimme lähteä liikkeelle aidosta tarpeesta ja lukioiden edusta. Kokoonnuimme yhteen Kimpisen lukion pedatiimin kanssa ja keskustelimme mitä toiveita heillä on hankkeen toteutukseen. Tekoäly herätti pedatiimissä paljon keskustelua ja sen vaikutukset eri aineryhmiin nostettiin esiin. Opettajat myös pohtivat kuinka tekoäly olisi luontevaa tuoda luokkahuoneeseen ja toivoivat saavansa tekoälystä "niskalenkin" - eli pystyisivät hyödyntämään sitä proaktiivisesti reagoinnin sijaan. Seuraavat asiat nousivat toiveissa vahvimmin esiin:
Apua tehtävänantoihin niin, ettei opiskelija voi tehdä tehtävää tekoälyn avulla.
Kuinka käyttää tekoälyä oppimisen tukena opetuksessa.
Opettajan työajan säästäminen (turhaa aika kulunut tekoälyn tuottamien tekstien tarkistamiseen ja toisaalta keinot, joilla tekoälyllä voisi automatisoida aikaavieviä tehtäviä).
“Tekoäly opettajille työkaluksi”
Kuinka tekoäly voi helpottaa opettajan työtä?
Opiskelijoille tekoälyn eettinen ja laillinen käyttö
"Valistuskampanja" opiskelijoille
“Miten opin tekoälyn käytön niin, että se edistää oppimistani?”
Älliä.fi-tyyppinen konkreettinen työkalu, jolla opitut asiat siirretään opetukseen.
Konkreettisia malleja, joita voi viedä esim. omalle aineryhmälle kokeiluun.
Viimeisen kohdan perusteella aloimme jo ideoida tekoälypajoja alan huippuosaajan kanssa - lisää tästä myöhemmin!