Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta. -Wiion 1. laki
Viestintä on aidosti äärimmäisen vaikeaa, eikä monikanavaisuus ole sitä varsinaisesti helpottanut. Tietosuojattu koulu -hankkeessa yhtenä tavoitteena on kehittää turvallista viestintää ja tehdä siitä mahdollisen sujuvaa. Jotta viestintää voi kehittää täytyy ensin kartoittaa kuinka koulu viestii: mitä kanavia on käytössä, miten niitä käytetään, kenelle viestitään jne. Ensimmäisen hankevuoden aikana hankeopettajat kokosivat viestintään liittyvää tietoa kouluiltaan ja nyt kokosimme ja visualisoimme tuon sisällön pohjaksi viestinnän kehittämiselle. Mitään kovin yllättävää ei löytynyt, mutta viestintäkanavien ja viestittävien tahojen määrä yllätti!
Koulun viestintä jakautuu kahteen osa-alueeseen:
Sisäinen viestintä
Oppilaille
Henkilökunnan välinen
Ulkoinen viestintä
Huoltajat
Muut koulut
Oppilashuolto
Sidosryhmät
Julkinen tiedottaminen
Seuraavassa kuvassa havainnollistetaan hankekoulujen viestintäkanavat edellämainituissa yhteyksissä.
Tehokkaan viestinnän tärkein kulmakivi on viestijän osaaminen, joka kattaa sekä oikean kanavan, ajoituksen, että viestin sisällön. Laadukasta viestintää edesauttaa se, että viestinnälle on sovittu selkeät kanavat ja pelisäännöt. Kannustamme myös muita kouluje kartoittamaan oman viestintänsä, visualisoimaan sen ja tämän pohjalta käymään keskustelut siitä mitä viestitään ja mitä kanavaa käyttäen!