Analytiikkaa oppimisen ja hyvinvoinnin tueksi. (Power bi)
Julkaistu 19.5.2023Muokattu 10.8.2023
Kirjoitimme aikaisemmin artikkelin lukion välipysäkkikyselystä. Kyselyn tavoitteena on parantaa opiskelijoiden osallistamista. Kokemukset ovat olleet hyviä ja kyselyn käyttö on vakiintumassa Lappeenrannan lukiokoulutuksessa.
Laaja-alainen osaaminen ja digitaaliset innovaatiopolut - hankkeessa kehitetään oppimisen analytiikkaa. Analytiikan avulla pyritään luomaan työkaluja rehtorille tiedolla johtamista varten, opinto-ohjaajille ohjauksen tehokkuuden ja saavutettavuuden lisäämiseksi, opettajille oppimisen seurannan kehittämiseksi ja opiskelijoille oman edistymisen näkyväksi tekemiseksi. Siispä lähdemme testaamaan, voisiko välipysäkkikyselyn anonymisoidusta datasta saada järkevää tietoa tiedolla johtamista varten.
Koska kysely tehdään Wilmassa, tieto saadaan ulos vain manuaalisesti CSV-tiedostona. Siinä on etunsa. Tieto saadaan valmiiksi ilman henkilötunnistetietoja. Tiedostot ovat tekstitiedostoja, jossa jokaisen opiskelijan vastaukset näkyvät numeroina "3","3","3","3","3","3","3","3","3","3","3","3","1". Kyseessä on monivalinta. Numero kertoo, minkä vaihtoehdon opiskelija on valinnut. Ensimmäinen numero on kysymys nro. 1 vastaus. Otamme 4 kertaa vuodessa tiedot ulos Wilmasta ja saamme neljännesvuosikoosteen välipysäkkikyselystä koko lukion osalta. Rakensimme Powerbi ympäristön, jonne tallentamalla saamme kuvaajat kaikista kysymyksistä. Näin pystymme seuraamaan tulosten kehittymistä periodeittain.