Windows 11 -päivityksessä odotettavissa ongelmia. Seuraa tilanteen edistymistä tilannehuoneesta...
Julkaisut

Tekoäly ja datalukutaito: Kohti laaja-alaista osaamista - tapaustutkimus Lappeenrannan lukiossa. 

Julkaistu 9.10.2024 Muokattu 9.1.2025

Tutkimme Lappeenrannan lukion opiskelijoiden tekoäly- ja datalukutaitoa yhteistyössä Helsingin yliopiston koulutuksellisen arviointikeskuksen kanssa. Tutkimuksen toteutti Risto Hotulainen ja Sanna Oinas. 

Tekoäly ja datalukutaito ovat nousseet keskeisiksi osa-alueiksi yhteiskunnassa, jossa digitaalinen tieto ja teknologia ohjaavat yhä enemmän elämämme eri osa-alueita. Laaja-alainen osaaminen rakentuu tiedosta, taidoista, arvoista, asenteista ja tahdosta. DigComp 2.2 -viitekehyksen mukaan digitaalinen osaaminen kattaa paitsi teknisen ymmärryksen myös kriittisen ajattelun ja vastuullisen toiminnan digitaalisessa ympäristössä. Useimmat digitaaliset palvelut keräävät ja käsittelevät erilaisia tietoja, kuten henkilötietoja, käyttäytymistietoja ja asiayhteyteen liittyviä tietoja. Tämän avulla ne luovat käyttäjäprofiileja, jotka vaikuttavat esimerkiksi mainosten, suositusten ja palvelujen kohdentamiseen. On tärkeää olla tietoinen siitä, miten tällaiset algoritmit toimivat, ja ymmärtää niiden sekä myönteiset että kielteiset vaikutukset.

Datalukutaito puolestaan tarkoittaa kykyä etsiä, tulkita, analysoida ja hallita tietoa turvallisesti. Kyky arvioida hakutulosten luotettavuutta, tunnistaa puolueellisuutta ja ymmärtää algoritmien toimintaperiaatteet. Esimerkiksi tieto siitä, että hakukoneiden ja sosiaalisen median suositukset perustuvat käyttäjän aiempaan verkkokäyttäytymiseen ja muihin tekijöihin, auttaa ihmisiä suhtautumaan kriittisesti digitaaliseen informaatioon.

Taidot, tiedot ja asenteet

DigComp 2.2:n mukaan digitaalisen osaamisen ydintä ovat tietyt tiedot, taidot ja asenteet:

  • Tiedot: Ymmärrys siitä, miten dataa kerätään ja käytetään, sekä tietoisuus siitä, mitkä tekijät voivat vaikuttaa tiedon vääristymiseen.
  • Taidot: Kyky arvioida kriittisesti hakutuloksia, tunnistaa sisällön kirjoittaja ja arvioida sen luotettavuutta. Myös osaaminen käyttäjäasetusten muuttamisessa tietojen keräyksen ja seurannan rajoittamiseksi on tärkeää.
  • Asenteet: Vastuullinen ja kriittinen suhtautuminen digitaaliseen tietoon, kuten huolellinen harkinta ennen linkkien klikkaamista ja datan käytön vaikutusten tunnistaminen.

Tulevaisuuden osaaminen ja vastuullisuus

Tekoälyn ja datalukutaidon kehittäminen edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Oppijoille tulee tarjota mahdollisuuksia kehittää kriittistä ajatteluaan ja digitaalisen maailman pelisääntöjen ymmärtämistä. Samalla on korostettava vastuullista käyttäytymistä ja datan yksityisyyden suojelua.

Kuten materiaali osoittaa, digitaalinen osaaminen ei ole vain teknistä taituruutta, vaan syvää ymmärrystä siitä, miten tieto liikkuu ja miten sen kanssa tulisi toimia. 

Tutkimuksen tulokset

Tutkimuksen tulokset löytyvät pdf-muodossa tästä linkistä.

 

Tutkimuskysymykset

Oma osaaminen, tekoäly

  • Tunnistan helposti tekoälyn tuottamat tekstit ja tuotokset
  • Tekoälyn käyttö opiskeluni tukena sujuu minulta helposti.
  • Osaan tunnistaa tekoälyn tuottamia tekstejä ihmisten tekemistä teksteistä.
  • Osaan käyttää tehokkaasti tekoälyä opiskeluni tukena. 

Tekoälyn avulla…

  • Voin tuottaa tekstiä, joka perustuu todennäköisyyslaskentaan. 
  • Voin ohjata robotti-imuria.
  • Voin kysyä chatissa oikeita vastauksia opiskelutehtävään.
  • Saan sisältösuosituksia striimauspalvelussa.

Sijaintitietojen avulla…

  • Vanhempani voivat seurata, missä olen.
  • Saan tarjouksia pikaruokapaikoista puhelimeeni. 
  • Voin nähdä missä kaverini ovat. 
  • Löydän parhaan reitin paikkaan, johon olen menossa. 
  • Vain minä näen kartalta, missä olen. 

Sosiaalisessa mediassa näkemäni sisältö…

  • On kaikille käyttäjille samanlaista.
  • Voi olla minulle erilaista kuin muille käyttäjille. 
  • Riippuvanen siitä, mistä olen tykännyt.
  • Riippuvainen siitä, mitä verkkoa käytän. 

Kun etsin opiskelutehtävään tietoa, käytän: (Voit valita useita.)

  • Googlen hakukonetta ja olen samalla kirjautuneena google-tililleni, jotta voin käyttää yhtäaikaa esim google docsia. 
  • Googlen hakukonetta, mutta minulla ei ole google-tiliä. 
  • Bingin  hakukonetta ja olen samalla kirjautuneena google-tililleni, jotta voin käyttää yhtäaikaa esim sharepointtia. 
  • Jotakin muuta hakukonetta. 
  • ChatGPT-ohjelmaa.

Kun tutustun uuteen sivustoon (jossa voin esim. pelata tai jutella kavereiden kanssa) luon itselleni heti tunnukset. Mitkä seuraaavista vaihetoehdoista sopivat sinuun? (Voit valita useita.)

  • Kirjaudun suvulle google-, Facebook- tai instagram-tunnuksillani.
  • Käytän kirjautumiseeni sähköpostiani ja keksin salasanan. 
  • Pysyn jatkossa aina kirjautuneena sivustolle, niin minun ei tarvitse muistaa salasanaa. 
  • Käytän kaikille sivuille samaa salasanaa. 
  • Kirjaudun aina ulos, kun lähden sivustolta pois. 
  • Jos sivusto on huono, poistan profiilini.

Kun avaan puhelimellani uuden sivuston, eteen avautuu ikkuna, jossa kysytään evästeistä. Mitä teeen (valitse yksi).

  • Valitsen ”valitse kaikki pakolliset”.
  • Klikkaan ”lue lisää” tai ”read more” ymmärtääkseni mistä on kyse. 
  • Klikkaan ”hyväksy” tai ”accept” päästäkseni eteenpäin.
  • En valitse mitään, vaan klikkaan ikkunan kiinni rastista. 

Digitaalisella informaatiolukutaidolla tarkoitetaan kykyä löytää, saada käyttöönsä, tulkita, hallita, ymmärtää, luoda ja levittää informaatiota turvallisesti ja asianmukaisesti sosiaalisessa mediassa digitaalitekniikan avulla (Kivinen, K. (2022). 

  • Osaan määritellä osuvat hakusanat, kun etsin  tietoa hakemistani asioista. 
  • Osaan arvioida, kuinka luotettavasti eri sivustot tarjoavat tietoa opiskeluaihealueestani. 
  • Osaan arvioida, kuinka luotettavia ja ajankohtaisia ovat verkosta löytämäni tekstit ja sivustot. 
  • Osaan luokitella ja kansioittaa dokumentteja aihepiirin mukaan. 
  • Osaan rakentaa täsmällisiä ja loogisia aineiston hallintapolkuja.
  • Osaan yhdistää eri aineistosta saatavia tietoja yhdeksi tiedostoksi (esim. kuvio).
  • Osaan tuottaa eri sivustoilla olevista tiedoista niitä yhdistävän tiivistelmän. 
  • Osaan tuottaa erilaisia tietoja (taulukko, kuvio, diagrammi, yhteenveto) sisältävän esityksen.
  • Osaan tuottaa eri näkökulmia ja niiden perusteluja monipuolisesti esille tuovan esityksen (diaesitys, animaatio…)

 

Jaa sivu: