Toimintamalli kiusaamis- ja häirintätilanteiden ehkäisemiseksi Lappeenrannan lukiossa
Julkaistu 9.1.2025 Muokattu 9.1.2025Toimintamalli kiusaamis- ja häirintätilanteiden ehkäisemiseksi Lappeenrannan lukiossa
Lappeenrannan lukiossa kehitettiin uusi toimintamalli kiusaamis- ja häirintätilanteiden ehkäisemiseksi ja niihin puuttumiseksi. Työryhmä, joka koostui lukion opettajista, vastasi mallin suunnittelusta. Toimintamallin kehittämisen aikana oppilaita kuultiin, jotta saatiin mukaan opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia. Toimintamallin avulla Lappeenrannan lukio haluaa varmistaa, että kiusaamis- ja häirintätilanteisiin puututaan tehokkaasti ja ennaltaehkäisevästi, sekä tarjota turvallinen oppimisympäristö kaikille opiskelijoille.
Toimenpiteet kiusaamisen ja häirinnän ehkäisemiseksi
- Ilmoittaminen kiusaamisesta QR-koodin kautta
- Lomake kiusaamistapausten ilmoittamiseen
- Ilmoitukset kiusaamisesta tehdään verkkolomakkeen kautta, joka lähetetään neljälle opettajalle kuuluvaan tiimiin. Tiimi vastaa tapausten jatkokäsittelystä.
- Tapauksen kirjaaminen ja seuranta Wilmaan
- Kiusaamis- ja häirintätilanteita käsittelee 4 asiaan perehtynyttä opettajaa, jotka muodostavat kiusaamisen vastaisen tiimin.
- Tapauksen kirjaaminen ja seuranta Wilmaan
- Jokainen kiusaamis- ja häirintätilanne kirjataan Wilman lomakkeelle.
- Tapauksen kirjaamisen tavoitteena on varmistaa, että tilanne dokumentoidaan ja siihen liittyviä toimenpiteitä seurataan.
- Wilman lomake
Ensimmäisiä kokemuksia toimintamallista
Ensimmäisen kiusaamistapauksen selvittelyä pidettiin onnistuneena. Toimintamalli tarjosi selkeät ohjeet tilanteen hoitamiseksi. Tietosuojan huomioiminen oli työlästä. Tiedonkulun turvallinen ketju tuli selvittää vaikutusten arvioinneilla ja ilmoituksen ja selvittelylomakkeen näkyvyys rajattiin vain asianosaisille (kiusatulle, kiusaajalle, ryhmänohjaajalle sekä selvittelytiimin jäsenille).
Jatkotoimenpiteet
Toimintamallia kehitetään edelleen saadun palautteen pohjalta.